A Hobbyking Bixler 3 egy jó minőségű, gyorsan összeszerelhető, nagyon stabil és könnyen irányítható trainer RC repülő. Jó választás kezdőknek első repülőnek.
Bixler 3 adatai:
- Szárnyfesztávolság: 1550mm
- Hossz: 948mm
- Test anyaga: EPO hab
- Repülési súly (akkumulátor nélkül): 890g
- Kialakítás: felső tolómotoros trainer
- Motor: 2620-1400KV Brushless
- ESC: HobbyKing 20A (2~4S) ESC 3A UBEC
- Propeller: 8×4
- Szervók: 4db 9g-os
- Repülési idő: 15 – 35 perc
- Leszerelhető szárnyak
- Fékszárnyak helye ki van alakítva
- Nagy raktér
- Leszerelhető futómű
- Kormányozható hátsó kerék
Mire lesz még szükség, hogy repüljön?
Nálam a PNP (Pin to Fly) verzió járt, amiben az elektronika és a strapabíró EPO habból készült váz már majdnem teljesen össze volt szerelve. Egyedül a farok vezérsíkjait kellett nekem összeragasztani. Ez nem egy nehéz feladat és ezen kívül minden más repképes állapotban volt. 20 perc alatt teljesen össze lehet rakni a gépet. Orrába nagyjából 90g súly kellett hogy megfelelő legyen a súlypontja és oda kellett figyelni, hogy jól rakjuk fel a propellerét.
Szervizelés terén sem lesznek nagy gondok, elterjedt alkatrészekből épült, így minden cserélhető rajta és EPO hab váza is könnyen ragasztható. A magassági és az oldalkormány szervói a géptest belsejében, elég nehezen hozzáférhető helyen kaptak helyet. Ha elromlanak nem lesz egyszerű kiszedni őket onnan.






A repülő hátsó tolómotoros trainer kialakítást kapott, ennek hála strapabíró és nagyon szépen repül. Sikerült már párszor bele állítanom orral a földbe és nagyon jól bírta.


155 centiméteres szárnyfesztávolsága és 95 centiméters hossza papíron nem tűnik, nagynak, de mikor először összerakod és rájössz, hogy egyben nem fér be a csomagtartóba, azért meglepő lehet. Szerencsére erre is gondolt a gyártó, szárnyai és első futóműve levehetők, így könnyen szállítható.



Nehéz RC repülőt irányítani?
A drónokkal ellentétben, a legtöbb RC repülőben a távirányító botjai egyenesen a szervókat irányítják. Nincs bennük repülés vezérlő számítógép, sem szenzorok, mint a drónokban. Ha lerántod a gép orrát, kérdés nélkül a földbe csapódik. Ezek ellenére szerintem nem nehéz egy ilyen trainer irányítása, lassabb mint a verseny drónok és nem lehet vele olyan hirtelen irányváltásokat csinálni.
Repülése
A gép aerodinamikája nagyon jó: stabil, jól manőverezhető és jó vitorlázó. Vízszintesbe hozod, leveszed a gázt és szinte magától leszáll. Nagyon tetszett, hogy a népszerű csupaszárnyakkal ellentétben lehet vele lassan is repülni. Nagyon szépen tud vitorlázni, de bőven van benne annyi erő hogy pár trükköt is gyakorolhassunk vele.
Repülési ideje, ha csak vitorlázol vele, bőven meghaladja a fél órát, de agresszívebb repülésnél is megvolt nekem a 15-20 perc. A drónok után olyan érzést, mintha nem akarna lejönni, elvitorlázgatna egész nap odafent.
Néhány tanács az első repüléshez
- Gyakorolj szimulátorban, mielőtt először repülnél!
- Legalább egy pár száz méteres nyílt placcot válassz az első repüléshez
- Ha betonról vagy alacsonyra nyírt fűről szállsz fel érdemes használni a futóművet, ha magas a fű vagy egyenetlen a terep simán le lehet vele szállni a hasára (futómű nélkül).
- Felszállás előtt ellenőrizd:
- Jól van e felrakva a propeller
- Jó irányba térnek e ki a vezérsíkok a botok mozgatására
- Megfelelő e a gép súlyozása
- Ha csak lehet széllel szembe szállj fel és le
- Sose repülj magad fölé vagy mögé, előtted van a “légtér”, mögéd menni tilos
- Első repüléseknél ne kezdj el mindenféle trükköket próbálgatni
FPV repülő
Ha meguntad a LOS (Line of Sight, szabad szemmel nézzük a gépet és úgy irányítjuk) repülést, ideje FPV rendszert szerelni a gépbe. Három elég nagy rakterünk van a repülő testében, amiből az egyik teljesen üres. Ide kényelmesen elfér egy FC (Flight Controller, Repülés vezérlő számítógép). Kicsit kényelmetlen hozzáférni, de belefér. Adnak hozzá egy balsa canopy-t is, amit kifejezetten kamera rögzítésére terveztek, de ha ez nem lenne elég, Thingiverse-n (ingyenes 3D nyomtatható modell áruház) rengeteg alkatrész található a Bixler-hez.

A tervem a géppel, hogy átépítem robot repülővé, aminek az élő képét FPV szemüveggel lehet majd nézni.
Összegzés
Mondanék rosszat, de nem igazán tudok. 2017 óta a piacon van ez a modell, bevált, strapabíró, nagyon jól repül és sajnos a cikk írása alatt abbahagyták gyártását. Ettől függetlenül, ha újra kezdenék vagy használt piacon rá akadnál egyre, tudom ajánlani. Kezdőknek kiváló első repülő, haladóknak FPV platformként lehet érdekes.

A minőséget meg kell fizetni, a gép a kínából rendelt repülőhöz képest nem volt olcsó, 120-150 EUR környékén mozgott ára EU raktárból (ehhez még hozzá jönnek a cikk elején taglalt felszerelések, hogy repüljön). A magyar vagy európai árakhoz képest viszont nem volt drága.
Alternatívái:
- Volantexrc PhoenixS 742-7 4 Channel 1600mm – PNP
- Jó minőségű vitorlázó
- Volantex Ranger 1600 V757-7 1600mm – PNP
- Jó minőségű trainer
- XK Sky King Glider Red 750mm – RTF
- Olcsó távirányítót és mindent tartalmazó EU-ból rendelhető trainer
- Eachine & ATOMRC Seal Wing G1500 – FPV/PNP/KIT
- Olcsó, EU-ból rendelhető trainer