Kezdőlap » Oktatóanyagok » Kezdőknek » Így tanulj meg FPV drónnal repülni

Létrehozva:

Frissítve:

Így tanulj meg FPV drónnal repülni

Az évek során azt vettem észre, nem fejlődöm, ha csak céltalanul repkedek FPV drónommal. Összeraktam ezért egy szimulátoros “edzés programot”, amivel gyorsan és hatékonyan válhatsz FPV pilótává.

Csakis acro-ban repülj!

A legjobb ha rögtön acro-ban vágsz bele az FPV repülésbe. Ilyenkor teljes kontrollod van a gép felett. Ha azt mondod forduljon fejjel lefelé és adjon gázt, kérdés nélkül a földbe csapódik.

Stabilizált módokban (angle, horizon, stab) általában bár könnyebb a drónt irányítani, de nem lehet olyan gyorsan és szépen repülni, ezért előbb vagy utóbb úgyis rá fogsz kényszerülni a váltásra. Ha viszont hozzászoksz a stab nyújtotta “kényelemhez” nehéz lesz átszoknod acro-ra.

Mennyit gyakoroljak szimulátorban az első valódi repülés előtt?

Amennyit csak bírsz! A profi pilóták brutális mennyiségű időt fektetnek gyakorlásba. Én azt ajánlom az első valódi felszállás előtt repülj legalább 10-20 órát szimulátorban, különben drága lehet az első repülés. Ehhez szükséged lesz egy szimulátorra, egy távirányítóra és egy számítógépre.

  • Legjobb FPV drón távirányítók
  • Legjobb FPV drón szimulátorok
  • Számítógépnek szinte bármilyen legalább 8GB RAM-os,10 évnél fiatalabb Windows-os PC vagy laptop megteszi.

Nem akarok senkit ámítani, az FPV drónozás nehéz. Kezdőként könnyű belefutni idegesítő problémákba hogy minden ilyesmit elkerülhess, sok tartalomgyártó videóit szedtem össze ebbe a cikkbe, hogy ne csak az én álláspontomat ismerhesd meg. Kitartást!

Távirányító és FPV szimulátor összekapcsolása

  1. Kapcsold be a távirányítódat és hozz létre egy modellt a szimulátornak
  2. Dugd rá egy USB kábellel a távirányítót a számítógépre
  3. A távirányítón válaszd ki hogy joystick-ként látszódjon
  4. Lépj be a szimulátorba és kalibráld a joystick-et.

OpenTx vagy EdgeTx távirányító összekapcsolása Liftoff szimulátorral

OpenTx vagy EdgeTx távirányító összekapcsolása Velocidrone szimulátorral

Rengeteg féle távirányító és szimulátor van, a legtöbbet szinte ugyan úgy kell beállítani. Ha valami nem sikerülne, kérdezz nyugodtan a kommentben vagy keress rá a te távod és szimulátorod összekapcsolására a neten.

Szimulátor beállítása

Mielőtt belevágnál a repülésbe érdemes ránézni a szimulátor beállításaira.

  • A legfontosabb hogy teljesen akadásmentesen fusson a játék, mindig legyen meg a stabil 60FPS. Ehhez ha nem gamer géped van, vedd le a grafikát minimumra.
  • Egy analóg FPV szemüvegben nagyjából 480p-s (konkrétan az enyémben 688 x 480 pixeles) képet látunk. Hatalmas segítség lesz a számítógépednek ha leveszed a felbontást mondjuk HD-ra (1280x720px) vagy ha kell még alacsonyabbra. Realisztikusabb is lesz a szimulátor ettől, mert a valóságban sosem látunk olyan jó minőségű képet, amelyet teljes felbontáson nyújt és még stabilabban is fog futni.
  • Fizika terén vegyél minden beállítást a maximumra. Legyen bekapcsolva a propwash, az akkumulátor szimuláció, stb. – A valóságban sem tudod ezeket kikapcsolni, így jobb ha minél hamarabb megszokod őket.

Drón választás

Érdemes olyan drónnal gyakorolnod, amilyennel a valóságban is repülni szeretnél. Liftoff-ban a Workshop-ban, szinte minden népszerűbb drón megtalálható.

Ha nincs még konkrét terved, én egy 3” körüli gyengébb verseny drónt javaslok kezdésnek.

Kamera dőlésszög és látószög beállítása

A látószöget (FOV) állítsd 140° környékére, általában ilyesmi a valódi FPV drónok látószöge.

A kamera dőlés szögét pedig kezdetben 10-20° körülire. Minél magasabb ez a szög, annál gyorsabban fogsz tudni repülni a drónnal, de annál nehezebb lesz kontrollálni. Ahogy fejlődsz és érzed hogy menne gyorsabban is, úgy növelheted majd fokozatosan a szöget. Bővebben

Nekem ilyen dőlésszögek jöttek be:

  • Cinematic: 0-25°
  • Freestyle: 25-35°
  • Racing: 40-55°

Természetesen mindez teljesen szubjektív. Úgy állítsd később majd be, ahogy neked a legkényelmes és legcélravezető.

Repülés alapjai

1. Alap irányítás elsajátítása

Összeszedtem egy oktató videó sorozatot, érdemes végignézni és megcsinálni a benne ajánlott gyakorlatokat. Ez az acro repülés alapjain végig vezet.

A legtöbb szimulátorban van oktatómód is, amit szintúgy érdemes végig csinálnod.

2. Kezdő rate-ek beállítása

A rate-ek adják meg hogy hogy reagáljon a drón a karok kitérésére. Lényegében azt tudod vele szabályozni, hogy milyen gyorsan forduljon. Az alapbeállításokat én nagyon gyorsnak érzem és azt vettem észre, kezdetben könnyebb alacsonyabb rate-ekkel repülni. Állítsd be az alábbi rate-eket a szimulátorban. Itt találod ezt a beállítást.

3. Alap manőverek begyakorlása

Ne futni tanulj, amíg nem tudsz járni! Nekem az vált be, ha egyszerű, egy-egy manőver gyakorlására tervezett pályákon gyakorlok. Vannak pálya sorozatok, amik egyre nehezedő kihívásokkal fokozatosan tanítanak meg az egyre látványosabb manőverekre: a Velocidrone gyakorló pályái jelenleg a legjobbak.

Gyakorlásnál inkább repülj lassan, de pontosan. Nem baj, ha elhúznak melletted az ellenfelek, ők csak téged idegesíteni vannak, magaddal versenyzel, nem velük. Nem az a cél hogy össze-vissza sodródva nagy nehezen végig tudj menni egy pályán, hanem hogy magabiztosan és pontosan végre tudd hajtani a manővereket. Ha már tudsz három tökéletes kört repülni a pályán, készen állsz a következő szintre. – Lehet hogy ez menni fog 10 kör után, de lehet hogy napokig kell vele foglalkoznod.

4. Manuális armolás

A valóságban a drónok motorjait is neked kell majd ki és bekapcsolni. Jó ha minél hamarabb megszokod vészhelyzetben vagy landolásnál melyik kapcsolóval tudod kikapcsolni őket, ezzel megelőzve a károkat vagy baleseteket.

5. Saját rate-eid megtalálása

A botok fogása, mérete, kialakítása és rate-eid határozzák meg hogy milyen érzés lesz vezetni a drónod. Ha valami kényelmetlen, nem fogsz tudni szépen repülni és megrekedsz egy szinten. Egy ideális világban rászánnánk az időt, hogy ezeket is személyre szabjuk, de tudom hogy mennél már végre a rétre repülni, ezért csak annyit javaslok, keresd meg a számodra legjobb rate-eket. – rengeteget fognak segíteni.

Repülés a valóságban

Nézzünk még gyorsan meg néhány fontos manővert, amit érdemes még a szimulátorban elsajátítanod.

Fékezés

Furán hangzik, de meglepően nehéz megállni és egy helyben lebegni egy FPV drónnal. Landolásnál és vészhelyzetekben viszont nagy szükséged lehet erre a tudásra. Például amikor váratlanul egy kanyar után eléd ugrik egy fa (meglepően gyakori probléma), jó ha meg tudsz állni előtte.

Landolás

A szimulátorban ezt eléggé el szoktuk hanyagolni, de érdemes tudatosan felkészülni rá, hogy a valóságban így vagy úgy le kell majd rakni a gépet. Bevallom őszintén, én nem szeretek acro-ban landolni. Megtudom bár csinálni, de általában stab módban repülök rá a leszálló helyre és rakom landolok.

Az első valódi repülés

Amint kilépsz a mátrixból, rengeteg hibalehetőség fog a képbe jönni. Nem egyszer volt velem is, hogy kimentem a terepre és fel sem tudtam szállni, mert valamit rosszul állítottam be. Ennek a témának egy komplett cikket szánok, de itt van pár tipp addig is:

  • Amit csak lehet próbálj ki otthon!
    • Össze van bindelve a távirányító a vevőve?
    • Veszi az FPV szemüveg a drón képét?
    • Arm-ol a gép? – ezt csak nagyon nagyon óvatosan, véletlen se adj gázt.
    • Eszedbe ne jusson beltérben vagy az udvaron megpróbálni felszállni egy kültérre tervezett drónnal! – brutálisan erősek ezek a gépek, nem lesz jó vége.
  • Minden akkumulátort tölts föl
  • Legyenek nálad pótpropellerek, szigszalag, szerszámok, USB kábel az FC-hez, stb.
  • Valami elhagyatott pusztát keress az első repüléshez
  • Ne akarj mindenféle trükköket és rizikós manővereket bevállalni az első akkumulátorok kirepülésénél, legyen elég annyi hogy ráérzel a drón irányítására, megtanulsz vele fel és leszállni és megtapasztalod a határait (sebesség, hatótáv, tolóerő, stb.).

Törvényi háttér

Ne feledd, rengeteg szabály köti a drónpilóták kezeit. Nézz utána a drónozás törvényi hátterének is mielőtt repülnél, szólok előre sok jót nem fogsz találni.

Hogyan tovább?

Valószínüleg mostanra megvannak az FPV drónozás alapjai. Ideje rátérni az igazán izgalmas részekre. Külön cikkeket írok a különféle repülési stílusok elsajátításáról.

Szólj hozzá!